Medytacja J 13,21-33.36-38

Stanąć w obecności Bożej: Bóg jest obecny tu i teraz.

Prośba ogólna: Prosić Boga, Pana naszego, aby wszystkie moje zamiary, decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Jego Boskiego Majestatu.(CD46).

Ustalenie miejsca, obraz do medytacji: Jezus wraz z uczniami je posiłek, prawdopodobnie w domu św. Marka ewangelisty. Zobacz stół z jedzeniem, napojami. Zapewne nie był wysoki. W tamtych czasach posiłki zazwyczaj spożywano na leżąco, półleżąco ze względu na wygodę. Bądź tam. Usłysz zapowiedź zdrady przez Judasza, zaparcia się Piotra. Poczuj atmosferę odchodzenia Jezusa, żegnania się z Nim.

Prośba o owoc medytacji: o pragnienie trwanie przy Jezusie

1. Zachęcam Cię do wejścia w rozważaną scenę ostatniej wieczerzy. Znajdź sobie miejsce przy stole, przy którym siedzi Jezus wraz z uczniami. Spójrz na Jezusa, który jest głęboko wzruszony (tłum. wg Biblii Tysiąclecia), czy też wstrząśnięty (tłum. Pismo Św. Starego i Nowego Testamentu, edycja św. Pawła). W tłumaczeniu greckim występuje słowo etarachthe, którym opisuje się wzburzone morze bądź trzęsienie ziemi. Jakże więc ogromna jest siłą uczuć i emocji, które teraz przeżywa Jezus. On już zapewne wie, że Jego jako człowieka pobyt na ziemi dobiega ku końcowi. Być może czuje, że już ostatni raz zasiada z uczniami do posiłku. Ze wszystkimi uczniami, również z tym, który Go zdradzi. Jezus mówi o zdrajcy, może ma nadzieję, że uda Mu się jeszcze przyciągnąć Judasza do siebie, że ta ostatnia szansa odwrotu od zdrady zostanie zauważona przez Judasza. Poczuj pewien dramatyzm tej sceny. Bądź z Jezusem podczas tej wieczerzy. Może nawiąże się jakaś rozmowa między Wami? Ty też jesteś umiłowanym uczniem Jezusa, może więc położysz swoją głowę na piersi Jezusa? Trwaj przy Nim. Dzisiaj On Ciebie potrzebuje.

2. Uczniowie są przy Jezusie już 3 lata. Mogli przez ten czas z bliska przypatrywać się temu co Jezus mówi i robi. A jednak niczego nie rozumieją. Nie są w stanie zobaczyć wśród siebie zdrajcy, nie rozumieją zapowiedzi śmierci Jezusa. Piotr, który deklaruje, że odda życie swoje za Jezusa za chwilę się Go zaprze. Uczniowie są blisko i zarazem daleko. Jezus jest wśród najbliższych, a jednak wciąż samotny i nierozumiany.

Przypatrz się tej samotności Jezusa. Przecież tak bardzo budował relacje z apostołami! A oni zachowują się tak, jakby Go nie znali. Jezus nie ma pretensji, nie wypomina nic nikomu. On wciąż ufa i wciąż zakochuje się w człowieku.

a. Spójrz na swoje życie, relacje. Ile razy, kiedy, w jakich sytuacjach inni Ciebie zawiedli? Jak się wtedy zachowałeś? Co zrobiłeś z bólem i żalem?

b. Jezus po zdradach idzie dalej, idzie na Golgotę. To droga Jego miłości, miłosierdzia dla człowieka, dla Ciebie. Jaka jest Twoja droga miłosierdzia?

3. Ponownie przypatrz się medytowanej scenie. Jezus wszystkich traktuje tak samo, dla wszystkich jest taki sam – pełen miłości, mimo iż w Jego oczach możesz zobaczyć lęk i niezgodę na to, co się dzieje. Dla Jezusa jednak najważniejsze jest wypełnienie woli Ojca, bycie blisko Niego. Postaw się w miejscu Jezusa i zobacz co rodzi się w Twoim sercu w tej sytuacji, co jest dla Ciebie wewnętrznym światłem, nadzieją. Co jest tym światłem w trudnych sytuacjach Twojej codzienności? Skąd czerpiesz siłę? Możesz poprosić o dar odwagi w trudnych chwilach swojego życia.

 

Medytacja: Św.Ignacy zachęca w CD2 …Bo przecież nie obfitość wiedzy, ale wewnętrzne odczuwanie i smakowanie rzeczy zadawala i nasyca duszę, czyli zostajemy tam, gdzie odczuwamy poruszenie… i nerwowo nie staramy się iść dalej, wszystkiego zaliczyć/odhaczyć.

Rozmowa końcowa: Rozmowę końcową, ujmując ją trafnie, należy odbyć tak, jakby przyjaciel mówił do przyjaciela, albo sługa do pana swego, już to prosząc o jaką łaskę, już to oskarżając się przed nim o jakiś zły uczynek, już to zwierzając mu się ufnie ze swoich spraw i prosząc go w nich o radę. Odmówić Ojcze nasz.(CD54).

0 odpowiedzi

Dodaj komentarz

Chcesz dołączyć do dyskusji?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *